Aquincum park kialakítása

Véleményezhetők az Aquincum közpark koncepció tervei

A nyári lakossági workshopon elhangzott észrevételeket felhasználva a tervezők 4 koncepció változatot készítettek el. Az első változat egy zöldfelület-kezelési terv, amely kisléptékű, fenntartás keretein belül elvégezhető beavatkozásokkal alakít ki  egy természetközeli parkot. Ez a változat már kezeli a workshopon elhangzott üzemeltetésre vonatkozó lakossági igények jelentős részét.

A további 3 koncepció átfogó fejlesztési elképzeléseket mutat be a régészeti park fejlesztésére. Mind a négy változat tartalmaz kerékpárosfejlesztést, kijelöl kutyasétáltatásra alkalmas területet. Hosszútávon a rétet nyugati oldalról körbeölelő erdőben kerékpárút kialakítása tervezett (Keled út- Huszti út mentén), a Hév mentén pedig burkolt gyalogút teremti meg a kapcsolatot a közlekedési csomópont és a lakófunkció között. Ezenkívül minden változatban parkhasználati és eligazító információs táblák kihelyezése tervezett, a fémszerkezetű táblák az Aquincum Múzeum karakteres arculatához igazodnak. 

Zöldfelület-kezelési terv („a” verzió)

terv_a_verziC3B3-page-001

Ez a koncepció a meglévő értékekre, területhasználati szokásokra és a minimális beavatkozásokra fekteti a hangsúlyt, ahol a szabályos, geometrikus utak és az organikus formák egyaránt jelen vannak. A teljes útvonalrendszer és a közösségi teresedések is nyírt, strapabíró gyepfelületekből állnak, melyek kontrasztot alkotnak a park biodiverz, nyíratlan zöld részeivel. A koncepció a hosszótávú tervek 0. lépése lehet, a tervezett útvonalak a fenntartás keretében kialakíthatók, üzemeltethetők, nincs magas költségigénye. Építéssel járó elemeit csupán a belépőpontoknál tervezett, az egykori fallal körülvett városrészt megidéző kapuzatok valamint a kilátó pont jelenti.

Főbb jellemzők: 

  • A park négy bejárata kapumotívummal jelölt. A bejáratok nemcsak átközlekedési pontok, hanem hangulati átmenetek a városi tér és a park között.
  • A park fő útjait főként a már használt, egyenes vonalú kitaposott ösvények alakítják.
  • A park körbejárhatóságát szabálytalan vonalvezetésű utak teszik lehetővé, és értékes látványkapcsolatokat tárnak fel a látogató számára, valamint a tervezett teresedéseket kötik össze és fűzik fel az X tengelyre.
  • A fő tengelyek metszéspontjában alakul ki a központi tér.
  • További három geometrikus alaprajzú terület szolgál közös piknikezésre, étkezésre, játékra és találkozókra.
  • A területen szórtan elhelyezve magasított egyedi székek ülőfelületek biztosítanak rálátást a területre.


Nagyobb volumenű átépítést tartalmazó koncepciók.

„B” verzió

terv_b_verziC3B3-page-001

A park a jelenlegi kereszttengelynél két részre válik: a tengelytől északra az ’extenzív park’, ahol teljesen érintetlenül marad a természetes gyeptársulás és a ligetes cserjék. A tengelytől délre az intenzív park részben régészeti bemutatótér, központi fórum ülőfelületekkel a meglévő diófa körül, terepdombok fa telepítéssel, lelátók kerülnek kialakításra.

Főbb jellemzők: 

  • A meglévő kereszttengelyek nyomvonala megmarad és kiszélesedik. A burkolattal rendelkező utak deszkaszegéllyel ellátott, vízáteresztő szórt burkolatot kapnak. A HÉV és a lakóépületek felőli útvonalak szórt burkolatot kapnak.
  •  Az egykori római útvonalak mentén nyírt gyepsávokkal bővül a park útvonalhálózata. 
  • A park kialakítása során egy-egy épület rom feltárása is elképzelhatő. Pontszerűen, az útvonalak mentén elhelyezett nagyobb régészeti leletek (a múzeum kőtárából)elhelyezése tervezett.

„C” verzió

terv_c_verziC3B3-page-001

A terv a szabályos, ortogonális szerkesztésű útrendszerével, a fő tengelyvonalak végeiben tervezett kapukkal és az egykori városfalon álló őrtornyokkal megidézi a római kori kialakítást.

 

Főbb jellemzők: 

  • útvonalhálózat: 3 m széles, nyírt gyepes ösvények, a fő tengelyeken szórt burkolatú sétányok.
  • tengelyvonalak találkozásánál kialakuló központi gyepes tér
  • meglévő bejárati pontok megtartása és hangsúlyozása, az erdő (nyugat) felől új bejáratok létesítése
  • őrtornyok és kapuk: a park fő bejárati pontjain nem mászható fémszerkezettel kialakítva
  • városfal: az egykori városfal nyomvonalán alacsony mészkő falazat, két oldalán nyírt gyepes sáv

 

„D” verzió

terv_d_verziC3B3-page-001

A terv alapkoncepcióját az ásatásokat megidéző, a jelenlegi terep szintjétől kiemelt úthálózat adja, amely az egykori római város úthálózata jeleníti meg karakteresen.

 Főbb jellemzők: 

  • Az egykori útvonalhálózatot 80 cm magasan kiemelt széles nyírt gyepes sétányok idézik meg, melybe a meglévő kitaposási nyomvonalon integrálódik be a vasúti csomópontot a Búza utcai lakóteleppel összekötő sétány.
  • A tengelyvonalak találkozásánál kialakul egy központi nyírt teresedés
  • A szomszédos erdőterület nyiladékkal tárul fel és beleköt a tervezett kerékpárútba. 
  • A gyepes ösvények között 2 méter magas terepdombok teszik változatossá a térélményt. A dombok platóján kis méretű, ligetesen beültetett fák biztosítanak árnyékot. 

 

 

A koncepcióterveket a lakosság véleményének figyelembevételével véglegesítjük.

Véleményét megírhatja a projekt adatlapján található kommentszekcióban, vagy elmondhatja a november 3. (hétfő) 16-18 óra között tartandó lakossági workshopon. Helyszín: Aquincum Múzeum.