HASZNÁLD TE IS A KOZOSSEGITERVEZES.HU-T!
Kapcsolat: info@urbandialog.hu - Adatkezelési tájékoztató
Kapcsolat: info@urbandialog.hu - Adatkezelési tájékoztató
Urban Dialog Kft. - Minden jog fenntartva
Budapest Főváros Önkormányzata 2023. évi Közösségi Költségvetése keretében a X. kerületi Liget tér fásítását, zöldítését tervezi.
A beruházás keretében a vasútállomás mellett található buszvégállomáson és annak környezetében tervezzük fák telepítését, a zöldfelületek növelését, árnyékolást. A helyszínen több kisebb területen az aszfaltburkolat bontásával növeljük a zöldterületeket, évelőágyakat létesítünk, és - amennyiben a közművek és a műtárgyak elhelyezkedése megengedi - talajkapcsolatos fákat ültetünk, hogy a városi környezet minél esztétikusabbá, ökológikusabbá és fenntarthatóbbá váljon.
Tisztelt Budapesti Vezetők!
Kérem önöket, hogy a zöld terület rendbentartása érdekében olyan embert foglalkoztassanak fő állásban, aki odafigyel mindenre. Nagyon örülök, hogy a fásítás, zöldítés létre jön. Ne hagyják, hogy tönkre menjen ott a zöld felület. Normális fizetésért ( megfelelő motivált munkaerő) legyen ott ember, aki rendbe teszi a területen a sok lehullott falevelet, tud jelezni, hogyha a növényekkel gond van és figyeljen a megfelelő folyadék kijuttatására a növényekhez. Ha lesz autómata öntöző rendszer, tanítsák meg neki a használatát, karbantartását. Ha nem lesz vagy meghibásodott, akkor az ott dolgozó legyen az, aki öntözi a növényeket. Figyeljünk oda, hogy ne csak elkészüljön valami, hanem legyen karbantartója is.
Köszönjük javaslatát. A telepített növények automata öntözőrendszerrel való öntözésnek kialakítása szerepel a tervezési feladatok között. Az Ön által írottakkal összhangban a tervek véglegesítést követően a kivitelezésre vonatkozó szerződéskötéssel együtt a kialakított zöldfelületek utógondozására is megbízást tervezünk adni.
A helyszínen október 17-én 15-18 óra között tartunk workshopot ahol a tervezők is jelen lesznek. Ha ideje engedi várjuk ezen szeretettel.
A fásítás előtt a villamosmegálló és a buszvégállomás közötti szabályos gyalogos közlekedest meg kell oldani. Pillanatnyilag ez megoldatlan és veszélyes.
https://kozlekedes.org/tomegkozlekedesi-kihivasok-a-liget-teren/
Köszönjük jelzését. A projekt keretében zöldfelületi fejlesztésre van lehetőségünk. De a problémával egyetértve, azt jelezzük a Budapestközút részére.
A biztonságot továbbra is fontosnak tartom. A tér közepén található tájseb, az egykori fa helye lehetne a zöldítés leghangsúlyosabb része. Egy kis kerek park, két fontos járdával és sok növénnyel. A megállók fedett váróit pozsonyi mintára napkedvelő mohával lehetne borítani, hogy elviselhető legyen alatta a várakozás. Részletesebben : https://kozlekedes.org/liget-ter-zolditses-fasitas/
Köszönjük jelzését. A tér középső részén lévő zöldfelület növényesítése része a tervezési programnak. Legnagyobb tervezési problémát éppen a területen látható átközlekedés és a gyalogátkelőhely hiánya jelenti. Javaslatát továbbítjuk a tervezők részére. A helyszínen október 17-én 15-18 óra között tartunk workshopot ahol a tervezők is jelen lesznek. Ha ideje engedi várjuk ezen szeretettel.
Az említett zöldterületi átközlekedés oka a kijelölt és biztonságos útvonal hiánya a villamosok és a buszok/troli között.
A képen is bemutatott villamos iranyú megközelítésen kívül , a Skála mellet is van egy gyalogos irány a sétány felől, amely a parkoló autók közé vezet és két lépcsőfok leküzdése után , az autók takarásából lép az utazni vágyó a buszok útvonalába.
Úgy zöldíteni,hogy azt a gyalogosok le fogják taposni, nem túl hatékony.
Egyetértünk utolsó mondatával. Az áttaposások területén nem tervezünk zöldfelületi fejlesztést megvalósítani.
Tervezői válasz:
A tér középső, kör alakú része teljes egészében zöldfelület. A terület közepén a troli kiépítésével egy felsővezeték tartó oszlop áll majd. A felszíni és felszín alatti közművek a faültetést behatárolják, csak az északnyugati részre telepíthető néhány fa, amennyiben a közműszolgáltatók ezt engedélyezik. A területen ugyan most is átvezet egy kétsoros tipegő, és mellette egy sokkal szélesebb áttaposás, azonban az eddigi egyeztetések során az üzemeltetők a terület rendezésekor járda kiépítését nem támogatták. A közlekedésbiztonsági helyzet valóban megoldatlan, de jelen zöldítési projekt nem terjed ki ennek tervezésére. Látható, hogy a kör alakú terület rendezésével, azaz teljes beültetésével a probléma nem szűnik meg, továbbra is átjárnak majd rajta a gyalogosok. Köztes megoldásként javasoltuk, hogy a növények alatt ásványi mulcsot, azaz kavicsterítést alkalmazzunk és a bejáratott útvonalakon mellőzzük a növények ültetését. Ennek egyeztetése az üzemeltetőkkel folyamatban van.
A növénnyel fedett utasvárók ötlete nagyon előremutató, azonban a projekt elsődleges célja fák ültetése és a zöldfelület rendezése, ez pedig kimeríti a költségkeretet.
Az előzetes (munkaközi) terveket (helyszínrajz, metszetek) meg lehetne esetleg tekinteni még a workshop előtt? /így sokkal hatékonyabb lehetne a helyszíni megbeszélés/. A honlapon megtalálható egy darab metszet nem alkalmas érdemi felkészülésre.
Az egyébként sem túl széles járdaszigetek közepét megbontani fa építése miatt, teljesen értelmetlen. A konténeres fák kihelyezése biztosan nem eredményez árnyékot és feltehetően ki is fognak száradni. A leírt locsolóredszer kiépítése drágább lehet mint maga a fa. Csak azért fát kiültetni és azt előre halálra ítélni, hogy pénzt költsük, olyan mint az Üllői úti kerékpársáv..
Vitézy Dávid kampányában megígérte a buszvégállomás átépítését. Pillanatnyilag úgy látszik, hogy Dávid tartja a szavát. Ez ugye azt jelenti, hogy egy-két éven belül ledózerolják a buszvégállomást és egy jobb átszállást biztosító pályályaudvar épül.
Emiatt én inkább évelők kiültetését javasolnám a "körforgalomba" szilárd burkolatú járdával, hiszen ez a buszvégállomás legcsúnyább része. A járdaszigeteken nyaranként vannak muskátlik, árnyékolást meg az átmeneti időszakban nem egy évtized múlva lombosodó fával valósítanám meg, amit addigra egyébként is kivágnak majd az átépítés miatt.
Kőbányai lakos hozzászólóval teljesen egyetértek abban, hogy jo volna egy kész tervet vagy A,B,C javaslatot megszavaztatni, véleményeztetni a realitások talaján. A workshop alkalmával sem kéne elhallgatni azt, hogy ez egy 1-2 évre szóló átmeneti megoldás csak .
Tisztelt Kőbányai lakos! Jelenleg még a tervezési program véglegesítéséhez gyűjtjük a lakossági javaslatokat. A táblán lévő metszet csak illusztráció. Az egyeztetést követően kerülnek a kiviteli vázlattervek véglegesítésre és indul a kiviteli tervezés. A vázlatterveket fel fogjuk tölteni az oldalra.
Tisztelt BFFH Tájépítészeti Osztály,
Reménykedem, hogy a fák ültetésénél nem a db szám maximalizálása lesz az egyetlen szempont, hanem a fák növekedésével alakuló lombok nagyságának a maximalizálása (oxigéntermelés, árnyékolás stb.), ezért örömteli lenne, ha nem olyan fákat ültetnének a területre, mint amilyenekkel az elmúlt években egész Budapest, így a kerület is be lett ültetve (talán oszlopos juhar a neve, vagy legalábbis arra hasonlít, alig van lombkoronája, szinte semmi árnyékot nem ad).
Lehetőség szerint nagy lombtömeget növelő fák ültetését preferáljuk mi is. Ennek korlátot szabhat a megálló tervezet felsővezetékekkel való ellátása troli forgalom kialakítása érdekében. A BKK-nál jelenleg zajlik ennek a tervezése. A zöldfelület fejlesztési terveket és a felsővezeték létesítési tervek össze kell hangolni. Jelzését továbbítjuk a tervezőknek.
Tervezői válasz:
Törekszünk minél nagyobb lombkoronát növelő, várostűrő fafajok kiválasztására, ezeket az üzemeltetőkkel és fenntartókkal egyeztetjük.