A Gellért-hegyi közpark Budapest egyik szimbóluma, ami egyszerre természetvédelmi és rekreációs
terület, a város tüdejének kiemelt darabja és évi többszázezer turista
célpontja. Mindegyik szerepe fontos, és mindegyiken lenne mit javítani –
lehetőleg nem egymás kárára. A Fővárosi Önkormányzat és a Budapest
Fejlesztési
Központ ezért - az I. és a XI. kerületi önkormányzatokkal egyetértésben - közösen indít párbeszédet a parkról, hogy a budapestiek
véleményét megismerve születhessenek meg a döntések a jövőbeli
fejlesztésekről.
Tervezésünk középpontjában a Gellért-hegy parkterülete áll, tehát a felmerülő fejlesztési kérdések is erre vonatkoznak. Kérdőívünket 2020. szeptember 15-ig lehet kitölteni.
A SIKLÓ
A Gellért-hegyi Sikló
témája napjainkban ismét terítékre került, de az ötlet valójában már nagyjából száz éves. Bár a Kormány és a Főváros egyaránt nagy lehetőséget lát a fejlesztésben,a Sikló létrehozása még nem eldöntött tény, először ugyanis szeretnénk megismerni a park jelenlegi és jövőbeli használóinak véleményét is. Az alábbiakban bemutatjuk a
beruházás (jelen ismereteink alapján) várható hatásait, hogy ezáltal már a beruházás tervezési szakaszában hozzá lehessen szólni a fejlesztéshez.
A Citadellára látogató turistabuszok
jelentik azt a problémát, amire a Sikló megoldást kínál. Naponta akár 200
dízelbusz is megfordul hegyen, ami a nyilvánvaló környezeti kár mellett
megkeseríti az ittlakók mindennapjait, károsítja ingatlanaikat, és rontja a
park látogatóinak kikapcsolódását is. A Citadella ugyanakkor nem zárható el a
turisták elől, hiszen a lélegzetelállító budapesti panorámáért minden évben
százezrek látogatnak a városba. Olyan közlekedési eszközt kéne tehát a számukra
biztosítani, amely környezetkímélő, mentesíti a városrész közútjait, ugyanakkor
képes teljes mértékben kiszolgálni a jelentkező utazási igényt.
Ezeknek a
peremfeltételeknek a Sikló teljesen megfelel, ugyanakkor sajnos árnyoldala is
lenne a fejlesztésnek, ugyanis a fejlesztés fakivágással járna. A jelenlegi elképzelések szerint a Sikló a Hegyalja út aljából, a Döbrentei tér mellől indulva egészen
az Orom utca magasságáig a föld alatt haladna, ezt követően pedig lábakra
építve érné el felső állomását, a Citadellát. Ezen a nyomvonalon kellene kivágni a fákat, amelyek aztán Gellérthegy területén kerülnének pótlásra.
Az egész fejlesztés
értelmét és sarokpontját az jelentené, hogy a Sikló megépülését követően a
turistabuszok ki lennének tiltva a Gellért-hegyről. Az I. kerületi
önkormányzattal közös elképzelés szerint a járművek a Déli pályaudvar területén
parkolnának, ahonnan a turisták elektromos buszokból álló ingajáratokkal
jutnának el a Sikló indulóállomására, vagyis elkerülhető lenne, hogy a
buszprobléma a Tabánba helyeződjön át.
Összefoglalva
tehát a fejlesztés mérlegét, az egyik serpenyőben egy jobb levegőjű és
élhetőbb, dízelbuszok nélküli Gellért-hegy található, a másik serpenyőjében
pedig azok a fák, amelyek kivágására a beruházás során szükség lenne. A
Fővárosi Önkormányzat bízik abban, hogy az itt található kérdőív kitöltésekor a
válaszadók a fentieket megfontolva fejezik ki saját véleményüket.
EGYÉB FEJLESZTÉSI ÖTLETEK
A Siklón kívül is több olyan fejlesztési ötlet van, amitől talán még jobb hellyé válhatna a Gellért-hegy. A felületen ezekről is kérdezzük az emberek véleményét.
Az Antal-lépcső meghosszabbítása
A hegy északi oldalán
kapaszkodik a hegy teteje felé az Antal lépcső, csakhogy a Bérc utcánál egyszer
csak véget ér. Lenne rá lehetőség, hogy a lépcső folytatódjon egészen a
Citadelláig, ugyanis ott két olyan építési telek helyezkedik el, amely a
kerületi önkormányzat tulajdonában áll. Ezek a telkek rendkívül sokat érnek,
vagyis az eladásukból komoly bevételre tehetne szert az önkormányzat,
ugyanakkor lehet, hogy a köz számára megnyitva - például az Antal lépcső
meghosszabbításaként - még jobban tudnák szolgálni a Gellért-hegy
fejlesztésének céljait. Kérdőívünkkel ebben a kérdésben is szeretnénk
megismerni a városlakók véleményét.
Vendéglátóhely a Hegyalja út felett
A Hegyalja út és a
Filozófusok kertje közötti terület, ahol az egykori nyilvános WC épülete és a vízmedencék
helyezkednek el, korábban népszerű volt a fiatalok körében, és sokan ülnek ki
még ma is ide beszélgetni, szórakozni. A jó hangulatú parkrész közelében
nincsenek lakóházak, így az itt összegyűlő társaságok jellemzően nem zavarják a
Gellért-hegy lakóit. Felmerült annak lehetősége, hogy olyan kisebb, kiülős
szezonális vendéglátóhely jöjjön létre a területen, ami kulturált formában, de
a park természeti adottságai tiszteletben tartva segítene a szórakozási igény
kulturált és rendezett kiszolgálásában.