Radó Dezső Terv monitoring beszámoló 2024

Elkészült a 2021-ben elfogadott Radó Dezső Terv felülvizsgálatának dokumentuma, amit május 15-ig lehet véleményezni az alábbi kommentszekcióban.

A felülvizsgálati dokumentum IDE KATTINTVA tölthető le.
"
Előre is köszönjük a 2025. május 15-ig beérkező észrevételeket, javaslatokat!

Mint az oldal követői számára az bizonyára ismert, a felülvizsgálat a már korábban bemutatott monitoring beszámolókra alapul, amelyekhez 2025. januárjának végéig fogadtuk a lakossági észrevételeket, vagyis a felülvizsgálati dokumentumok már ezen visszajelzések alapján készült el. A könnyebb kereshetőség kedvéért a beszámolót itt is megtalálják, illetve a felülvizsgálati munka előzményei is megismerhetők a korábbi híreink között.

HELY
Budapest
(7 szavazat)
Szavazok

Kártyaszám:
Születési év:
Másik kártyával szeretnék szavazni
2025/01/21 - 22:15

Láttam, hogy a civilszervezetek hármasra pontozták a beszámolót. Én a pontozás helyett inkább szöveges visszajelzést adnék.

Nagyon részletes a beszámoló, ami pozitív és negatív is. Kíváncsi vagyok hányan olvasták így végig. Nekem is sok időmet elvitte. Ha jól tudom az RDT fővárosi önkormányzati dolog, így lehet ki lehetett volna hagyni a csak kerületi beruházásokat, ezzel is rövidítve a szövegen, persze ami közös az jöhet.
Mivel nagyon sok szuper és pozitív dolog szerepel, biztos nem fogom mindet megemlíteni, de hajrá, így tovább. Inkább azokról írnék, amihez van észrevételem.

Sorban haladva:
2030-ra van kihegyezve a terv. Néhány helyen nincs definiálva a terv, csak annyi van mondva, hogy xy „növekedjen”, „csökkenjen”. Ez szerintem nem jó. Kell egy konkrét cél. Enélkül nem számon kérhető, nem lehet a következő tervezési ciklusra konzekvenciákat levonni. Pl.: közösségi kertek száma növekedjen, településszerkezeti tervben meghatározott beépítésre szán terület nagysága(ha) csökkenjen. Ez utóbbinál azért érezzük, hogy nem ugyan azt jelenti, ha egy négyzetméterrel csökken mintha ötszázzal, ugye? Márpedig a célkitűzésnél az előbbi is sikernek minősül, mert nincs konkrét szám.

Azért a legtöbb helyen van konkrét érték is meghatározva, ez jó!

Említve volt a hetedik oldalon, hogy három fővárosi utcaszakaszt 3D lézerszkennerrel és MI.-vel mértek fel. Ezekről hol lehet több információt találni? Sikeres volt a teszt? Megérte? Gyorsabb, lassabb, drágább, olcsóbb, mint személyesen felmérni? Lehet elkerülte a figyelmem, de nem volt megemlítve mely utcákról volt szó. Egy konferencia is említve volt, közzé lehetne tenni a prezentációt, vagy felvételt az előadásról (ha van).

Jó az irány, hogy ültetnek kvázi gyümölcsösöket is ehető termésű növényekkel, úgy, mint a Pünkösdfürdő, Kubala László parkban és a Gellért hegyen is. Ezt nem csak így csoportosan tudom elképzelni, hanem akár egy-egy fával, mondjuk dió, szelídgesztenye, stb ahol a lehulló termés nem zavarja a közlekedést.

Nem szorosan a témához köthető, de mivel a mellékletben is több helyen szerepelt a napelemes közvilágítást, egy gondolatot engedjenek meg. Legyen példa a Folyamőr park. Ezek a lámpák nem zöldek. Tegyük félre azt a nem elhanyagolható szempontot, hogy nem kell mindent feltétlenül kivilágítani, főleg egész este, de ezek a lámpák akkumulátorral működnek. Ezek elromlanak, degradálódnak, a napelem és akkumulátor gyártás elég sok szennyezést okoz. Míg a hagyományos kábelen vitt áramhoz, ha kibányásszuk mondjuk a rezet, az kb. örökké működik. Ha mégsem, az egyik legkönnyebben újrahasznosítható anyag, nem úgy, mint az akkuk. Ráadásul a Budapesti Világítási Mesterterv nem is engedné ezeket telepíteni (helyesen). Tippre a BDK sem veszi át ezeket üzemeltetésre, és ki tudja még miben nem felelnek még meg a mestertervnek. Az biztos, hogy „szuper” kék fényben gazdag ledeket használnak ezekben, legalábbis amiket én láttam. Nem épp egészségesek.

A 27. oldalon a bevezetőben szerepel a vegyszerhasználat korlátozása. Önmagában ez egy jó dolog, de itt sem biztos, hogy át kell esni a ló túlsó oldalára. Fontos a vegyszeres irtás is. Itt legfőbbképpen az invazív fajok visszaszorítására gondolok, különösképp a mirigyes bálványfára, amit jószerivel csak így lehet visszaszorítani. Persze lehet, hogy feltúrjuk a területet teljesen és egy gyökérdarabot sem hagyunk a földben amiből újra nőhet, de ez nagyon emberigényes és például bokros területen elképzelhetetlen. Ez mind pénz és idő. Itt jó lenne a vegyszer mellett maradni.

Pozitív az irány a méhlegelőkkel és a kevesebb kaszálás irányába való elmozdulással. Nem tudom van-e valós alternatíva, de a damilos fűkaszálást jó lenne csökkenteni. A leszakadó műanyag damil darabokkal szennyezzük a környezetet.

A holtfa program is tetszik.

Örömteli a hír, hogy Budapest elnyert egy Life pályázatot. Jó lenne, ha ez a pénz tényleg csak a természetvédelmi érdekek mellett lenne elköltve és nem emiatt épülne.

A Fővárosi Önkormányzat megbízásából 2022-ben elkezdődött a „Rövid utak városa – városi szolgáltatások gyalogos elérhetősége” honlap fejlesztése, a honlap tervezetten 2024. I. negyedévében válhat publikussá. --- Erről nem találtam semmit. Leállt? Csúszás van? Vagy csak én kerestem rosszul?

Foglalkoznak a Duna menti területekkel is. Volt egy bizottsági ülés amin szóba került egy dél-budai kerékpárút. Jó lenne, ha az nem a természetvédelmi területen menne. Ha jól néztem kb. 700 métert spórolna vele a bringás, ugyan úgy nem a parthoz közel menne. Szóval felesleges. A mostani útvonalon meg tud állni boltoknál, enni egy pogácsát, inni egy kútból. Amennyiben mégis új útvonal kell, lehetne az az autóút mellett. Nem menne mellette sokáig, kibírható. Az a baj, hogy ha engedjük, hogy midig lecsípjünk egy kis részt a védett területből, a végén el fog fogyni.

Örömmel láttam, hogy a Duna belvárosi szakaszán is ültettek fákat. A kérdésem az, hogy miért oszloposokat? Ezek, ha megnőnek sem fognak akkora árnyékot adni, mint a normál alakú fák. Tudom, hogy most van autóforgalom, talán emiatt, de hát az a Főváros terve, hogy itt vagy csökkentve, csak megszüntetve lesz ez a forgalom. Mire megnőnének a fák, addigra már nem fognak zavarni senkit.

Napokban jött ki egy enbudapestem cikk ami a Városháza parkkal foglalkozik. Ott szerepel, hogy 2021-ben írták ki a pályázatot és, hogy ha minden jól megy akkor 2028-ban kezdődhet meg a kivitelezés. Itt is mint az elején mondtam, kellenének a tervezett dátumok. Miért nem lehetett 2021-22-ben megmondani, hogy ez a park mikorra lesz kész? Ha sok idő, sok idő, de 3-4 év után megtudni ezt az infót, nem annyira jó. Akkor most végül is terv szerint mikor lesz az eltervezett park használható? 2029?

Jó irány, hogy felismerték a temetőkben rejlő zöld potenciált. Jó lenne, ha az átlagember által használt temetők is a Fiumei úti sírkert mintájára létesülnének. Sajnos azt a tendenciát látom, hogy egyre nagyobb sírokat vesznek az emberek, így nem jut hely az utaknak, fáknak, zöldnek. Ezt nem lehetne szabályozni? Egyre több a beton tömeg.

Az RDT-ben említett célok jót tesznek a városnak, reméljük minél több meg tud valósulni belőle.

2025/05/12 - 12:20

Köszönjük a részletes visszajelzést. A Radó Dezső Terv valóban elsődlegesen a Fővárosi Önkormányzat feladataira fókuszáló dokumentum, de fontosnak tartottuk a mellékletben a kerületek adatszolgáltatása alapján bemutatni, hogy milyen kerületi fejlesztések valósultak meg ebben az időszakban, hiszen a budapesti zöldhálózati rendszert egységesen indokolt fejleszteni.
A célok tekintetében, ahol tudtunk konkrét mennyiségi célt megfogalmazni szerepetettük, de van ahol erre nem volt lehetőség ott a változási trend célzott irányát szerepeltetjük. A 3D rézleszkennelés fakataszterezésre való hasznosításénak technológiája kialakításra került a fejlesztő által, és az adatok átvezetésre kerültek a fővárosi parkkataszterbe. A felmérés gyorsabb, és egyszeri befektetési igénye magasabb mint a személyes felméréssel végzett kataszterezésnek. A napelemes közvilágítási lámpatestekkel kapcsolatos kritikáját köszönjük. Meglévő közvilágítási hálózattal rendelkező területen egyetértünk a hálózati közvilágítás fejlesztésének célszerűségévvel. A BDK valóban nem üzemeltet napelemes lámpatesteket, és indokolt ezek fenntarthatóságát egész élettartami ciklusra vizsgálni. A megvalósult fejlesztéseket kísérleti projektnek tekintjük.
A vegyszerhasználattal kapcsolatos észrevételével egyetértünk. Nem tekintjük célnak a vegyszermentesség elérését a zöldinfrastruktúra üzemeltetésben, viszont a környezetvédelmi szempontokat kiemelten fontosnak tartjuk itt is.
A vadvirágos gyepekkel (méhlegelőkkel) kapcsolatos pozitív véleményét köszönjük. A BKM Főkert távirányítású kaszáló gépek beszerzését végezte el kísérleti jelleggel, melyek rézsűk kaszálására alkalmasak. Ezzel csökkenthető a kézi (damilos) kaszálással fenntartott terület.
A LIFE pályázat forrásait csak természetvédelmi beavatkozásokra használhatjuk, használjuk.
Az Ön által említett "Rövid utak városa" projekt nem a Radó Dezső Terv keretében került meghirdetésre, erről nincs információnk.
A természetvédelmi területeken a Fővárosi Önkormányzat természetvédelmi hatósági jogkörrel rendelkezik. A védett természeti területeken új közlekedési nyomvonal nem alakítható ki a főváros rendelete értelmében. Ennek az előírásnak - saját beruházásaink esetén is - érvényt szerzünk.
A Városháza park a Fővárosi Önkormányzat kiemelt beruházása. Megvalósítására azonban csak az ehhez szükséges tevézési majd kivitelezési források rendelkezésre állása esetén van lehetőség. Bízunk benne, hogy a beruházás 2030-ig megvalósulhat.
A temetőterületek integrálása a főváros zöldhálózatban valóban jelentős lehetőség és kihívás. Célként szerepel alternatív temetkezési helyszínek kialakítása, melyek erdőként funkcionálhatnak lebomló uránkkal és beépítések nélkül. Meglévő temetőkben az értékes faállomány védelme megújítása a célunk, a sírok burkolt felületének szabályozása eddig még nem merült fel.

Válasz

2025/05/06 - 12:15

A dokumentum színvonalas, jól átlátható, köszönet a vele való munkáért!!! Kritika: ami hiányzik az a különböző beavatkozások minőségi értékelése, igen ez biztosan szubjektív elemeket is tartalmaz, de vannak technikák az objektivitás növelésére, minőségi értékelés nélkül pedig kicsit kilúgozott az anyag, száraz infó tömeg, még a szép képek mellett is. A minőségi értékelés az, ami egyedül segíthet a fejlődésben, a körülöttünk zajló villámgyors változások valamilyen színtű lekövetésében. Ehhez járulok most hozzá egy egyoldalú megosztással. Szakterületembe a vizek, vizes élőhelyek tartoznak, így ezekre fókuszálok.
Míg bizonyos területeken a Főváros projektjei egyértelműen a világ élvonalába tartoznak (Mocsárosdűlő, Merzse-mocsár, Kőérbereki szikes-rét vagy akár a Pünkösdfürdő park esőkertje), addig a városi kisvízfolyások helyreállítása (3.4 fejezet) jócskán elmarad ettől a színvonaltól. Talán még az is megfogalmazható az ár érték arány figyelembe vételével, hogy azok a patakszakaszok jártak jól, ahol még csak a tervezési fázis zajlik. Az elvégzett beavatkozások kb. 0,5 milliárd forint értékben inkább ingatlanfejlesztések, mint ökológiai célú helyreállítások (AT-IV/2 és AT-IV/3 projektek). Köszönet a véleményadás lehetőségéért is!
Réder Ferenc

2025/05/10 - 07:57

Köszönjük visszajelzését, elismerő szavait és kritikai észrevételeit. Az Ön által leírtakkal gyakorlatilag teljes mértékben egyetértünk. A Pünkösdfürdő park beruházást követően végeztünk monitoring vizsgálatot a területhasználók körében. Ennek visszajelzései adtak bátorítást a vadvirágos gyepek program bővítésére. A következő időszakban ezeket a monitoring vizsgálatokat igyekszünk szisztematikussá tenni, illetve GSM alapú adatelemzéssel a parkok látogatottságának változásának nyomon követésére is kísérletet teszünk. Egyetértünk azzal, hogy a kisvízfolyás rehabilitációra nagyobb hangsúlyt szükséges fektetni. A rendelkezésre álló költségvetési források által biztosított keretek között erre törekedni fogunk.

Válasz

2025/05/14 - 13:27

Tiszteletem!

A Rákosrendezős rész kapcsán az a véleményem, hogy a "Budapest Parkváros" bizony nem lenne igazán "öko" és "fenntartható" a korábban megismert előzetes elképzelések és a reális magyar kivitelezési lehetőségek alapján, ellentmondásosságot tartalmaz a "zöld növekedés" tévhitének jegyében (15000 új lakás építéssel még zöldebb lesz a város), és annak koncepciója csupán egy tézisre épül, ami nem kellően alátámasztott (agglomerációból majd visszaköltöznek pont ide az emberek).
A Budapest Parkváros helyett pl. egy Parkerdő létrehozása sokkal hasznosabb lenne.

Köszönöm!
Schlekman Dániel - ZöldZugKör civil egyesületi tag

2025/05/16 - 10:59

Köszönjük visszajelzését. A Radó Dezső Terv a főváros településtervével és egyéb fejlesztési dokumentumaival összehangoltan készül, így véve figyelembe a zöldfelületi fejlesztés mellett az egyébe fővárosi célokat. A Fővárosi Önkormányzat célja a megfizethető lakáskínálat bővítése ingatlanfejlesztési beruházások keretében is. Ennek egyik jövőbeli helyszíne a Rákosrendező. A Radó Dezső Terv ezt a célt figyelembe véve készül. A Rákosrendező területén több hektáros parkfejlesztés révén bővíteni fogjuk a fővárosi parkok számát. Célunk, hogy a terület hosszú távú átépítésének előkészítésével párhuzamosan a területen ideiglenes közparki területet alakítsunk ki, hogy már középtávon is új pihenési, kikapcsolódási célú zöldterület alakuljon ki.

Válasz

2025/05/15 - 22:00

Javasoljuk, hogy a fővárosi építési engedély dokumentáció kötelező része legyen az érintett terület fafelmérési terve, illetve a kivágandó fák pótlási terve.
DWSR, G. Szabó István

2025/05/16 - 11:03

Ez az elvárást - a kiemelt állami beruházások kivételével - már most is teljesítik a jogszabályi előírások. Fontos, hogy építési engedély kiadását a kormányhivatalok végzik. A Fővárosi Önkormányzat kezelésében lévő fasorok esetén ennél többet várunk el beruházóktól. Kötelező feltétele a tulajdonosi hozzájárulás kiadásának a meglévő fák védelmének biztosítása, erről favédelmi terv készítése amennyiben fákat, fasorokat érint egy beruházás.

Válasz

2025/05/15 - 22:49

(A) Általánosságban megfogalmazott észrevételeink:
A Radó Dezső tervben megfogalmazott átfogó célok maximálisan támogathatóak, viszont számos pont tekintetében nem látjuk a gyakorlati megvalósulását, például:
- Az anyagban megjelenik, hogy „kiemelten fontosak a közhasználat számára megnyitott zöldfelületek” , de már az nincs kifejtve, hogy a fővárosi tulajdonú ingatlanokon túl magánterületek esetében ez hogyan merülhet fel és valósítható meg.
- Hasonlóan megjelenik, hogy „a magánterületi zöldfelület-fejlesztések alternatív megoldásai kaphatnak hangsúlyt”, de ennek megvalósítási módjai sem lettek bemutatva.
A régen ültetett fasorok (70-80 éves fák) problematikája nem kapott kellő hangsúlyt, nincsen megfelelően körülírva és kifejtve az anyagban (lsd. a Zöld Munkacsoportban felmerült kérdéseket), így sem a klímaváltozás miatt újragondolandó fafajták (pl.: Rómaifürdői védendő fasor), illetve új fák ültetésének szükségessége nem lett alaposan bemutatva.
Fontosnak tartjuk, hogy szervezetileg hangsúlyossá vált a Tájépítészeti Osztály létrejöttével a zöldfelületek védelme, fejlesztése, viszont nagyon szerteágazó a kapcsolódás a többi szervezeti egységhez, illetve fővárosi céghez, kormányzati szervezethez. A gyakorlatban ez a szövevényes kapcsolati rendszer nem tűnik túl hatékonynak, érdemes lenne a szervezeti és koordinációs újragondolás.

A zöldfelületi vagyon megőrzését segítő hatékonyabb szabályozási keretrendszer kidolgozásának ösztönzése témájában
Kiemelten fontosnak tartjuk a zöldfelület értékét meghatározó értékelési módszertan kidolgozását. Álláspontunk szerint akkor lehet versenyképesen felvenni a harcot a klímaválság kedvezőtlen hatásaival (szárazság, stb.) szemben, amennyiben ez gazdaságilag is értékelhetővé válik, amikor egy terület közparkká vagy természetvédelmi területté való átminősítése nem vagyonvesztést, hanem éppen ellenkezőleg az önkormányzati vagyon felértékelődését jelenti.
Ennek fontossága megköveteli, hogy a Fővároson belül, más szakterületek bevonásával egy külön munkacsoport alakuljon, az értékmeghatározáshoz.

Hiányzik a teljes anyagból a zöldfelületek megvédése témakörben annak a felmérése, hogy melyek azok, és milyen nagyságrendűek a jelenleg fizikailag zöld, beerdősült, de építési területként nyilvántartott területek, akár magánkézben lévő területek is. Teljesen hiányzik egy koncepció, hogy van-e olyan terület, mely zöldvagyonnak minősülne és megvédése indokolt lenne, akár kártalanítás útján, avagy egyéb megállapodással (Lsd. Madárhegy esete, mint negatív példa). Hiszen már egy meglévő zöld vagyon nagyobb értéket képviselhet, mint egy betonfeltöréssel megnyitandó és zöldesítendő terület.
A Városüzemeltetési Főosztály esetében nevesítve lett, hogy több érintett cég munkáját koordinálja, a BKV Zrt., mint érintett cég nem lett említve (miközben a villamossínek zöldítése még nevesítve is lett kéőbb).
(B) A konkrét akcióterületeket érintő észrevételeink:
Margitsziget megújítása
A Margitsziget egy kiemelt és turisztikai célterület, számos rendezvény helyszíne. Kérdés, hogy az ebből befolyó bevétel mennyiben fordítódik a zöldfelület rendbetételére. Javasolt a teljes bevétel erre való fordítása.
Óbudát érintő akcióterületeket érintően
Megállapítható, hogy a közeljövőben és 10 év távlatában is számos lakásépítés folyik a kerületben (már elfogadott beépítések figyelembevételével, nem számolva a nem elfogadott elképzelésekkel, lsd. Waterfront Lofts tervek), ami miatt új közparkok kialakítása, meglévő közparkok felújítása kiemelt fontosságú, főleg a rekreációs terület biztosítása érdekében.
Cél az is, hogy a jelenlegi jelentős használatú zöldfelületek terhelését csökkentsük, így a Római-part és az Óbudai-sziget terhelését. A várható gyalogos híd, az Óbudai-sziget és a Waterfront City között még jobban erősíti és terheli majd az Óbudai-szigetet a lakosság részéről. Ennek ellensúlyozása fontos célkitűzésnek kell lennie (ehhez részben hozzájárul a Flórián tér közpark akcióterv).
Flórián téri közpark
Javasolt az építési szabályzatban, a Fővárosi Településtervben is a Zk besorolás, összhangban a Radó Dezső tervben leírtakkal.
„feladatok 2034-ig rész kiegészítendő: „A terület közparkká minősítése a településrendezése tervekben 2026-ig”
Római-kemping közparkká való minősítése kiemelten fontos cél lenne Óbuda zöld felületeinek megtartása céljából, ezzel további 7 hektárral bővülne a kerületi közparkhálózat.
Aquincumi park kialakítása
Értékeljük és üdvözöljük az új park tervét, viszont nagyon fontosnak tartjuk a park kialakításával párhuzamosan a parkra irányuló közlekedés gyalogos/biciklis és tömegközlekedéssel történő eljutás lehetőségének átgondolását, újraszervezését. A jelenlegi elérhetőség nehézkesek és csak a Pók utcai lakótelep felől megközelíthető.
Óbudai-sziget
Az Óbudai-sziget egy kiemelt rekreációs és rendezvényszervezési célterület (pl. Sziget fesztivál), számos rendezvény helyszíne. Kérdés, hogy az ebből befolyó bevétel mennyiben fordítódik a zöldfelület rendbetételére. Javasolt a teljes bevétel erre való fordítása
Római-part
Az Óbudai-szigethez hasonlóan, itt is fontos lenne megemlíteni, szűk keresztmetszetként az illemhelyek kialakítását.

Civilek a Római Partért Egyesület

2025/05/16 - 22:48

Köszönjük visszajelzését.
A Radó Dezső Terv zöldinfrastruktúra akcióterv, mely elsődlegesen Fővárosi Önkormányzat kezelési, tulajdonosi kompetenciájába tartozó területekre fogalmaz meg átfogó célokat, középtávú programokat. Az egyes programok és projektek részletes kidolgozása a következő időszak terveinek készítése során valósul meg. Kerületi önkormányzatok vagy a Magyar Állam tulajdonában, kezelésében lévő zöldhálózati létesítmények esetén lobbi feladatként rögzített célok találhatók a dokumentumban. A lakossági pályázatok rendszere (udvarzöldítési pályázat, homoktatzöldítési pályázat) keretében támogatási beavatkozásokkal ösztönözzük a magántulajdonú területek zöldinfrastruktúra fejlesztését.

Véleményük alapján a "Parki, fasori növényállomány-rekonstrukciók, alkalmazkodva a klímaváltozáshoz" szövegrészt kiegészítjük a fasorrekonstrukciós feladatokat kihangsúlyozva.

A közhasználatú zöldfelületek esetében a Várostervezési Főosztály Tájépítészeti Osztálya átvette a zöldfelület kezelői feladatokat, azonban a zöldfelületi intézmények (strandok, temetők, állatkert) esetében az egységes kezelés érdekében ezt indokolt az ingatlanvagyon kezelésével egy szervezeti egységnél tartani. Az üzemeltetési feladatok esetében célunk, hogy a közterületi zöldfelületek üzemeltetéséhez hasonlóan a temetők zöldfelületeinek üzemeltetését is fokozatosan átvegye a Főkert.

A zöldfelületi vagyon értékének a zöldkataszterben való rögzítését tartalmazza a 3.5 fejezet "Zöldfelületek értékét meghatározó értékelési módszertan a zöldkataszterbe integrálása". Magán tulajdonban lévő területeknél azonban az építési joggal rendelkező ingatlan építési lehetőségének térítés mentes elvételére nincs jogszabályi lehetőség, ilyen intézkedés a jogbiztonság, a magán tulajdon védelmének elvét sértené. A dokumentumnak fókusza a Főváros tulajdonosi kompetenciába tartozó zöldhálózati fenntartási, fejlesztési feladatok bemutatása. Abból is jóval több van, mint amennyire az önkormányzati költségvetési források szűkülése miatt pénzügyi forrással rendelkezünk.

Egyetértünk azzal, hogy a zöldterületek használatából származó bevételek indokolt, hogy zöldfelület fenntartási feladatok finanszírozását segítsék. A 3.5 fejezet 1.5 pontját javaslatuk alapján módosítjuk: "Indokolt megvizsgálni, hogy melyek azok rendszeres közterület használati bevételek, illetve ingatlanfejlesztési projektek, melyek a zöldfelületi üzemeltetési forrásokat ki tudják egészíteni"

Az Óbudai-szigetet a Sziget fesztivál idejét leszámítva alulhasznosított városi parknak tekintjük, különösen a Margitszigettel összehasonlítva. Célunk a területre készült stratégiai terv céljai mentén a terület természeti értékeinek védelme, a közparki minőség javítása és a rekreációs szolgáltatások bővítése. A Sziget fesztivál a területet Fővárossal kötött együttműködési megállapodás alapján használja, rendszeres támogatást fizetve a sziget fejlesztéséhez. Részben ennek felhasználásával kerülhet sor a sziget fő megközelítési útvonalát biztosító híd felújításra a következő években.

Javaslatuk alapján a Flórián tér projektben a feladatok között a terület közparkként való szabályozását rögzítjük. Ennek hiánya azonban nem akadálya a terület közparki fejlesztésének.

A Római Kemping alapíványi tulajdonú terület, ezzel kapcsolatos intézkedésre lehetőséget nem látunk jelen akcióterv keretében.

A Római part felújítására közösségi tervezés keretében koncepcióterveket készítettünk. Célunk a KEHOP pályázati források felhasználásával a koncepciótervben rögzített közterületi és zöldfelületi fejlesztések megvalósítása. Ennek az illemhelyek számának növelése, valamint a gyalogos sétány használhatóságának javítása is részét képzi.

Az Aquincum park koncepciótervezés feladatait az ide évben tervezzük indítani, szorosan kapcsolódva a területet érintő kerékpárút fejlesztés tervezésével amit a kerületi önkormányzat koordinál. A parkfejlesztési tervek a terület megközelíthetőségének kérdését is vizsgálni fogják.

Válasz

2025/05/15 - 23:54

Nagyon tetszik a 3.3 szakasz szemlélete. Szeretném, ha ez tovább erősödne, a konkretizálás/megvalósítás irányában is! Pl. mikorra várható az ott szereplő táblázat "Kapcsolódó projektek" oszlopának kitöltése?
Javaslom, hogy az informatikai hátteret megerősítve nyújtsanak strukturáltabb lehetőséget a kétirányú információáramlásnak! Így, és több szakemberrel a 100mFt alatti tevékenységekre is fokozatosan kiterjeszthető volna a Társadalmi egyeztetési protokoll.
Fontos volna pl., hogy elöregedő szép fasoraink felújítási koncepciója legalább az egyes területeken élő közvetlen érintettekkel legyen egyeztetve. Jelenleg csak az operatív tevékenységekről van valamelyes információ; a Főkert valószínűleg általános hozzáállása: csak a ki- és visszavágásokról tesz közzé a honlapján néhány hétig látható összefoglaló közleményt (ez később megtalálhatatlanul el is süllyed), a kivágásra ítélt fákra pedig plakátot. Ha a koncepcióval azonosulni lehetne, akkor az új telepítést örömmel befogadnák az érintettek, és a Főkerttel megosztott felügyelet/gondozás alakulhatna ki. (Tetszik, hogy meghatározott területek nyári locsolására a főpolgármester jelentkezési lehetőséget hirdetett, de az „alulról” induló kezdeményezések egyeztetésére nem látok felületet.)
Jól áttekinthető, részben több szintű (vagy zoom-olható) térképek felhasználásával, részben szöveges keresési lehetőségek informatikai támogatásával az érintettek tájékoztatását és tájékozódását, másrészt azok visszajelzéseinek a lehetővé tételével segíteni lehetne az egyeztetéseket, és még a feladat/munkamegosztáshoz vezető megállapodásokat is. (A szöveges és lineáris visszajelzési lehetőség, amelyet most az RDT véleményezéséhez is kínálnak, nem kielégítő.)
Nem látszik az az RDT véleményezési változatából, hogy a városi zöld témákkal foglalkozó széttagolt, egymással össze nem kapcsolt RDT, Főkert, Fatár, Facebook (Fővárosi és kerületi) felületek hogyan fejlődnek majd jól áttekinthető, a fentieket támogató informatikai megoldássá.

2025/05/17 - 06:55

Köszönjük visszajelzését. A 3.3 táblázatot a dokumentum véglegesítése során kiegészítjük a kapcsolódó projektekkel.
A társadalmi egyeztetések szélesítésének céljával egyetértünk, javaslata alapján szövegben a jelenlegi gyakorlathoz igazodva az 50 millió Ft értékhatárra módosítjuk a protokoll alkalmazását.
A következő időszak kiemelt feladata lesz az elöregedő fasorok felújítása. Ennek kapcsán intenzívebb lakossági kommunikáció, szemléletformálás lesz szükséges (lásd Fasormegújítások kommunikációja 30 old.). A közösségi kezdeményezésű projektek (lakossági pályázatok) kommunikációjának felülete a budapest.hu Zöld Budapest aloldala. A Radó Dezső Terv programjainak kétirányú kommunikációára az rdt.budapest.hu oldal szolgál. A honlap véleményezési felületének fejlesztése, a projektek kereshetőségének javítása valóban indokolt, ezt kezdeményezni fogjuk a fejlesztőnél. Javaslatávla egyetértve az alábbi kiegészítést szúrjuk be a 33. oldalra: "Szükséges a Fővárosi Önkormányzat zöldinfrastruktúra fenntartással, fejlesztéssel kapcsolatos kommunikációs felületeinek áttekinthetőségét, átjárhatóságát javítani (Zöld Budapest aloldal, rdt.budapest,hu, Főkert facebook oldal, BP Fatár)"

Válasz

2025/05/15 - 23:55

Fontosnak tartom a 3.4. szakasz célkitűzését, egy jogszabálymódosítások előkészítésével, kezdeményezésével, előterjesztésével foglalkozó munkacsoport felállítását az érintett szakmai szervezetek bevonásával.
A zöldfelületeket érintő tervekről, szándékokról, szükséges beavatkozásokról az egyes hatóságoknak értesíteniük kéne a kerületi, ill. a fővárosi főkertészt, hogy ő egyeztethessen ezekről a feladóval, ill. a [fő]polgármesteri hivatal megfelelő részlegeivel. A jogszabálymódosítások erre is kiterjedhetnének; informatikai támogatás könnyítené, hatékonyabbá tenné az egyeztetéseket.

2025/05/17 - 07:06

A dokumentum a Fővárosi Önkormányzat kompetenciájába tartozó feladatokat rögzíti, így 3.4 fejezet is a fővárosi rendeleteket érintő tennivalókat rögzíti. Ennek feladatait a Tájépítészeti Osztály mint fővárosi zöldfelület kezelő fogja koordinálni. Az országos szintű jogszabály módosításokkal kapcsolatos szakmai kezdeményezéseket a Magyar Építész Kamara Tájépítészeti Tagozata koordinálja jó hatékonysággal. A szakmai tagozattal a Tájépítészeti Osztály együttműködik zöldinfrastruktúrát érintő jogszabályok véleményezésében, módosítások kezdeményezésében. A tagozatnál jelenleg alakuló Főtájépítészi csoport segíteni fogja a kerületek egymás közötti és a fővárossal való együttműködését.

Válasz

2025/05/15 - 23:55

Egyetértek, és alapvetőnek tartom a 4.5. szakaszban a felsorolt akcióterületi feladatokat. A Duna menti természetközeli területeknél fontos volna, hogy a partvédelem (az „elhabolás” elleni védelem) a vízügyi/műszaki szempontokon túl természetvédelmi, ill. tájépítészeti szempontok alapján valósuljon meg. (Elrettentő példa az Aranyhegyi-patak parvédelme az új gát mentén.)
Az akcióterületi projektek között szerepel a Római-part (AT- V /3.). Itt nagyon fontos volna, hogy az akcióterület ne szűküljön le az amúgy is sok helyen túl keskeny, sokfunkciós sétányra.
A leírtak más Duna menti természetközeli területekre is relevánsak.

2025/05/17 - 07:16

A Duna menti területeken a beavatkozások részletes tartalmát a területre vonatkozó engedélyezési és kiviteli tervek rögzítik majd. A Római partra készült tájépítészeti koncepció tartalmazza a parti területeken mérnökbiológiai partvédelem létrehozását az elhabolással érintett partszakaszokon. A Fővárosi Önkormányzat a Nánási út árvízvédelmi rendezésével együtt erre is vonatkozó KEHOP pályázatot nyújtott be. A koncepcióterv vizsgálja a partszakasz beszűkülési pontjait és javaslatokat tesz ezeknél a helyszíneknél a lehetőség szerinti szélesítésre a szomszédos ingatlanok igénybevételével. Ezen ötletek részletes vizsgálatára az engedélyezési tervek készítésének keretében kerülhet sor. Erre jelenleg forrás nem áll rendelkezésünkre.

Válasz

2025/05/15 - 23:56

Fontosnak tartom, hogy a volt Római Camping területe közparkká fejlődjék.

2025/05/16 - 14:18

Az kemping területe alapítványi tulajdonban van, fejlesztése, zöldfelületeinek alakítása az építési előírások keretei között a tulajdonos kompetenciája. Jelen dokumentumnak a fővárosi tulajdonú és kezelésű zöldinfrastruktúra fejlesztések a tárgya.

Válasz

2025/05/15 - 23:56

Jobban örültem volna, ha feltűnőbb helyen történt volna a RDT véleményezési lehetőség meghirdetése, és hosszabb időállt volna rendelkezésre.
A véleményezést az is segítette volna, ha a dokumentumban való navigálást a „könyvjelző” lehetőség felhasználásával, a tartalomjegyzék sorait könyvjelzőként felvették volna – erre konvenció betartásával van automatikus lehetőség.

2025/05/16 - 14:14

Köszönjük visszajelzését. A monitoring beszámolót 2024 novemberében osztottuk meg az oldalon, a RDT tervezetét 2025. április 30-án. Ennek véleményezésére 3 hét véleményünk szerint elegendő idő tekintve hogy nem korrektúrát, csak pontosító, kiegészítő javaslatokat vártunk. Fontos, hogy az oldal a Radó Dezső terv keretében megvalósuló zöldinfrastruktúra beruházások véleményezésére a jövőben is ez a projekt oldal nyújt felületet.
Az online felületen valóban nem működnek a tartalomjegyzékről a linkek a fejezetre (ezt a fejlesztőnek jelezzük). Ha letölti a dokumentumot, ott viszont már működik a linkelés.

Válasz